סגור

הממונה על התחרות: התקשרות מטרו מוטור וימאהה - הסכם כובל

מטרו, שקבוצת קרסו יבואנית רנו וניסאן מחזיקה בשליש ממנה, החלה לאחרונה לייבא טרקטורונים ורכבים תפעוליים של הענקית היפנית. לפי הממונה, מטרו מחזיקה בנתח שוק של כ-70% ברכבים התפעוליים ושל כ-50% בטרקטורונים ועלולה להיווצר פגיעה בתחרות

ההסכם בין מטרו מוטור, אשר נחשבת כיום לאחת היבואניות הגדולות בישראל של אופנועים, קטנועים וטרקטורונים ובין ימאהה היפנית לייבוא של כלי רכב ארבע גלגליים (כלומר טרקטורונים ורכבי עבודה תפעוליים) נחשב להסכם כובל. כך הודיעה היום (ג') הממונה על התחרות מיכל הלפרין.
הסכם כובל הוא הסכם שבמסגרתו קיים חשש מפני פגיעה בתחרות בשוק. יש להדגיש כי הודעת הממונה על התחרות אינה נוגעת לאופנועי ימאהה היפנית, אלא רק לרכביה הארבע-גלגליים, כלומר טרקטורונים ורכבים תפעוליים.
2 צפייה בגלריה
מיכל הלפרין הממונה על התחרות 10.11.20
מיכל הלפרין הממונה על התחרות 10.11.20
הממונה על התחרות, מיכל הלפרין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מטרו, שקבוצת קרסו יבואנית רנו וניסאן מחזיקה בשליש ממנה מייבאת את האופנועים של ימאהה מאז שנות התשעים (קודם לכן היה הזיכיון בידי "כלל") אך החלה לאחרונה לייבא גם את הטרקטורונים והרכבים התפעוליים של היצרנית היפנית. יש להדגיש כי פעילות ימאהה בישראל בתחום הארבע-גלגלי אינה נחשבת מהותית.
מטרו מחזיקה בנתח של 70% בשוק הרכב התפעולי
היקף המסירות, במיוחד בכל הקשור בכלים התפעוליים נאמד במאות יחידות בלבד לכל יבואן, אך היקף מסירות זה צפוי לקבל "רוח גבית" עם ביטול החובה להתקנת קשת התהפכות, מה שצפוי להביא לעלייה מסוימת במסירות הטרקטורונים המשמשים למטרות פנאי.
כאמור, על פי הודעת הממונה על התחרות, הבעיה בזיכיון הרכב הארבע-גלגלי של ימאהה היא העובדה שמטרו מחזיקה בחלק ניכר משוק זה. כך, מטרו היא כיום יבואנית קווסאקי, מרשל, איזיגו, ארקטיק קאט וגם משווקת קלנועיות.
2 צפייה בגלריה
טרקטורון משא ימאהה וולברין 2
טרקטורון משא ימאהה וולברין 2
טרקטורון משא ימאהה - וולברין 2
על פי קביעת הממונה על התחרות: "קודם להסדר שבין ימאהה לבין מטרו מוטור ייבאה מטרו מוטור רכבים תפעוליים וטרקטורונים של יצרנים נוספים ואחזה בנתחי שוק משמעותיים בייבוא ובשיווק של רכבים אלה. הפיכתה של מטרו מוטור ליבואנית ומשווקת של רכבים תפעוליים וטרקטורונים גם מתוצרת ימאהה היתה הופכת את מטרו מוטור לגורם דומיננטי בסגמנטים אלה; היתה מפחיתה את כמות המשווקים של רכבים מסוג זה; היתה עלולה לפגוע בתחרות שבין ימאהה לבין יצרנים אחרים המשווקים על ידי מטרו מוטור והיתה עלולה לייצר למטרו מוטור כח שוק כלפי צרכני רכבים אלה".
לפי הנתונים של הממונה על התחרות, מטרו מחזיקה בנתח שוק של מעל 70% בשוק הרכב התפעולי בכללותו. רכב תפעולי הוא "רכב עבודה" בעל ארבעה גלגלים אשר משמש בעיקר במפעלים וקיבוצים ומעל 90% מהרכבים התפעוליים אשר ממונעים במנועי בנזין. בתחום הטרקטורונים, הנתח של מותגי ימאהה ומותגים שמשווקים על ידי מטרו מוטור, עומד על כ-50% משוק הטרקטורונים.
ממטרו מוטור נמסר, "עמדת רשות התחרות חסרת בסיס ולוקה בכשלים משפטיים וכלכליים רבים. מטרו בוחנת את עמדת הרשות לעומקה ונערכת להגשת ערר לבית הדין לתחרות בנוגע לעמדה שגויה זו".